Dat het nieuwe huismerk Puur en Eerlijk zou gaan heten, was al een week
geleden uitgelekt in de media. Maar dinsdag was dan de officiële
presentatie.
"Dit is echt iets heel bijzonders", vertrouwde AH-directeur Dick
Boer de toegestroomde pers toe. "In de acht jaar dat ik bij Albert
Heijn werk, heb ik nog niet eerder een nieuw merk gepresenteerd."
Iedereen eigen keurmerk
"Nu nog liggen in onze winkels erg veel verschillende verantwoorde
producten, elk met een eigen keurmerk. Het Eko-keurmerk voor biologische
producten, Max Havelaar voor fair trade, MSC voor duurzaam gevangen vis. Dat
is voor de consument verwarrend", aldus Boer.
Daarom is ervoor gekozen om al die producten onder te brengen onder een
paraplumerk: Puur en Eerlijk. Onder deze noemer worden scharrel-,
biologische, ecologische, verantwoord gevangen en fairtradeproducten in de
markt gezet. De artikelen zijn herkenbaar aan de witte verpakking met bruine
band. Een kleurige band eronder moet duidelijk maken om wat voor soort
product het precies gaat.
Geen vervanging van keurmerken
Dit betekent niet dat Albert Heijn ook met een eigen keurmerk komt. De
huidige certificering blijft bestaan en wordt ook op de artikelen vermeld.
En mocht een product bijvoorbeeld zowel fair trade als biologisch zijn, dan
wordt gekozen voor een bepaalde kleur.
Nu worden alle verantwoorde artikelen van Albert Heijn huismerk vervangen door
Puur en Eerlijk-producten. Maar AH kijkt ook naar nieuwe producten. Eind
2009 zullen er 340 Puur en Eerlijk-artikelen in de winkel liggen, over
tweeëneenhalf jaar moeten dat er meer dan 500 zijn. Daarmee is het merk
groter dan Albert Heijn Excellent.
Maakt consument weinig uit
Vraag is natuurlijk of dit paraplumerk het voor de consument echt simpeler
maakt. Als keurmerken te moeilijk zijn, waarom zou de klant de kleurcodes
dan wel snappen?
"Het blijkt dat het de consument allemaal niet zoveel uitmaakt. Maar een
heel klein deel van de consumenten wil echt precies weten waar een product
voor staat. Het overgrote deel van onze klanten wil gewoon een verantwoord
product kopen", meldt manager eigen merken Meike ter Braak.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl